Nog enkele andere bemerkingen bij het smog-alarm van vorige dagen:
- Ja, ik heb de smog gezien. Ik voel me als de badgasten die ooit beweerden dat ze aan de Belgische kust een salmonella zagen zwemmen. Bij valavond, als je een mooie geelachtige hemelkleuring verwacht, zag ik eerder een bruine waas.
- Bij het binnenrijden van de smogzone zou dit aangeduid zijn door elektronische borden. Gisterenmiddag reed ik de zone binnen via E314 ter hoogte van Rotselaar, maar door het schone weer en de lage stand van de zon was is elektronische bord totaal onleesbaar. Een paar honderd meter verder werd het bericht herhaald met een gewoon, draaibaar bord, en rara dit was perfect leesbaar, maar valt natuurlijk minder op.
- Gisteravond rond 20u van Jette naar huis. Volgens de GPS zou ik om 20u34 thuiskomen. Onder normale omstandigheden is die schatting redelijk realistisch, en hoef je niet te hopen om veel vroeger thuis te geraken. Met smog-alarm en een 90km/u limiet deed ik er exact 4 minuten langer over. Als je dan de zijdelingse voordelen erbij telt (minder accidenten met bijhorende files), waarom voeren we dan niet telkens rond spitsuren dergelijke beperking in?
- Een nadeel: vrachtwagens kunnen nu evengoed mee met de gewone wagens. Daardoor zie je ze nu ook de andere dan de rechtse rijstrook gebruiken. Weet niet of die menging echt goed is, maar soit.
2 opmerkingen:
Omtrent je derde puntje: ik heb wel zitten denken dat 90km/u ipv 120km/u de doorstroom vermindert, dus de files ontstaan vroeger en duren langer. Weegt dat op tegen die snelheidsbeperking? Overigens, gisteren en eergisteren eveneens ongevallen op de E17 dus ik weet niet of een snelheidsvermindering het aantal ongevallen vermindert. Ik zou eerder opteren voor een gelijkstelling van de snelheid door de grens tussen minimaal en maximaal toegelaten snelheid dichter bij elkaar te brengen. Als iedereen even snel rijdt lijkt me dat een stuk veiliger dan dat er slakken en gazelles zijn die door de kudde koeien rondtuffen. Just some thoughts ;-)
Wel, als ik probeer te redeneren, ben ik niet zeker of de doorstroom echt vermindert door te vertragen. Je moet ook rekening houden dat je gevoel voor veilige afstand meespeelt. Als ik trager rij zal ik toch al een stuk dichter tegen mijn voorligger aan rijden.
Anderzijds heb je gelijk met je verminderde variatie in snelheid. Dit is trouwens wat men doet met het blokrijden, en soms gebeurt dit zlefs tegen 110km/u. Wel problematisch voor "dingen" die geen 100 km/u kunnen rijden. Ofwel moet men voor ieder rijvak een richtsnelheid definieren, en uiteraard rechts op slak-niveau...
Een reactie posten