woensdag, juli 30, 2008

samenwerking tussen flitspalen

Uit het nieuws: ze gaan op de Belgische wegen starten met samenwerkende flitscamera's. Als ze op plaatsen A en B een camera zetten kunnen ze een wagen betrappen op het traject A-B te rap gedaan te hebben. Mij lijkt mij dat logisch en ik vraag me af waarom ze dit niet veel eerder gedaan hebben.
Enkele redenen:
  • hoe vaak is er geen discussie over de juistheid van de radars en mogelijke invloed van reflecties
  • het kan in veel hogere mate geautomatiseerd worden: digitale camera's, elektronisch doorsturen van beelden, beeldherkenning, ... Hoewel, ik vind het nog altijd grappig als er agenten met een ladder en een zwaailicht aan de slag zijn.
  • het zal geen zin meer hebben om net voor een camera even in te houden.
  • ik ben geen systematisch snelle vogel, maar het gebeurt me wel eens dat ik efkes te rap rij. Ik ben zo al enkele keren geflitst net op die momenten, terwijl dit nieuwe systeem eerder op gemiddelde snelheden zal reageren.
  • de technologie kan ook gebruikt worden voor andere doeleinden, bv. om verloren tijd in files in te schatten. Hoe ze het nu doen weet ik niet, maar de tmc-informatie die nu naar gps-toestellen verstuurd wordt zit er vaak naast.
  • de beeldherkenning (het vinden en lezen van nummerplaten op een foto) lijkt mij een interessant vakgebied. Zullen we ook tot de conclusie komen dat we het lettertype op de nummerplaten moeten aanpassen zoals in Nederland?

1 opmerking:

BoboDeBoze zei

En als ze dat met die conventionele flitspalen gaan doen: gaan ze dan de hele nacht door flitsen tegen de sterren op? Zal nogal een vuurwerk geven op het viaduct in Gentbrugge, daar staan ten slotte toch 8 palen...